המעבר מגן הילדים לכיתה א' עלול להיות מתסכל ביותר לילדים בעלי לקויות למידה, עקב הקושי להתקדם בהתאם לפוטנציאל הקוגניטיבי (השכלי) ולחוות הצלחות.
למי מיועד האבחון?
אבחון מוכנות לכיתה א' מיועד לילדים בגילאי חמש ומעלה, העולים לגן חובה או לכיתה א' וקיים חשד ללקות למידה.
קיימים מספר מצבים העשויים לסייע להורים/לגננת להתייעץ עם מאבחנת דידקטית לגבי אבחון מוכנות
לכיתה א':
ילדים המטופלים ע"י מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת , נוירולוג ילדים ועוד.
ילדים בעלי קשיים ביכולת הגרפו מוטורית :בציור, העתקה, גזירה, הדבקה.
ילדים בעלי קשיים בתחום השפתי , קושי בשליפת מושגים ושמות וקשיים ביצירת רצף לשוני ותוכני.
ילדים בעלי קשיים בתחומי הקשב והריכוז: קושי בישיבה לאורך מפגש בגן, פעלתנות יתר, אימפולסיביות חריפה, קושי בקבלת סמכות ו/או חולמנות, קושי להתמקד, קושי לסיים משימות.
יש לציין, כי לעיתים קרובות קיים קושי בזיהוי לקויות למידה בגיל הרך ולרוב מאותרים רק אותם ילדים שאינם בשלים רגשית לעלות לכיתה א' , אשר לרוב מאובחנים ומטופלים ע"י פסיכולוגית הגן או גורם מטפל חיצוני.
ילדים לקויי למידה מצליחים פעמים רבות לעקוף את הקשיים ולהסוותם ולכן אינם מאותרים בזמן ועולים לכיתה א' כשאינם מצוידים במיומנויות הנדרשות. התוצאה הינה קשיים בתהליכי רכישת הקריאה, הכתיבה, תהליכים חשבוניים או קשיי קשב וריכוז העלולים ליצור יוצרים קשיים רגשיים והתנהגותיים נלווים.
אבחון המוכנות לכיתה א' הינו משמעותי מאוד עבור ילדים לקויי למידה ומאפשר איתור מוקדי הכוח והקושי של הילד, בניית תוכנית עבודה אופרטיבית טרם העלייה לכיתה א', וטיפול רב מערכתי ע"י אנשי מקצוע רלוונטיים.
עבודה מקצועית ונכונה תאפשר מיצוי הכישורים הקוגניטיביים והתקדמות לימודית טובה, העשויה להשפיע לטובה גם על הדימוי העצמי וההתפתחות הרגשית העתידית.
שלבי האבחון:
שלב ראשון – מילוי שאלונים ע"י ההורים והצוות החינוכי.
שלב שני – האבחון עצמו, האורך מספר שעות, במפגש או יותר בהתאם ליכולותיו של הנבחן.
שלב שלישי – מפגש עם הורי הנבחן ( במקרים רבים גם הנבחן מוזמן)
הגשת דו"ח האבחון הרשמי והמפורט, הסברים, מענה לשאלות והכוונה.
שלב רביעי – העברת הדו"ח לצוות החינוכי ע"י ההורים.
שלב חמישי – ( בהתאם לצורך) מפגש משותף הכולל את הורי התלמיד,
המאבחנת, והצוות החינוכי.
לפרטים נוספים -אנא צרו עמי קשר.